Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi telah membawa perubahan besar kepada kehidupan sebahagian besar penduduk dunia dari segi cara kerja dan cara belajar. Seiring dengan perkembangan era globalisasi ini, institusi-institusi pengajian perlu mempunyai hala tuju masing-masing dalam membekalkan cabaran pendidikan kepada pelajar-pelajarnya. Pendedahan sedemikian merupakan keperluan pembelajaran yang perlu untuk pelajar-pelajar selaras dengan perkembangan dalam dunia pendidikan semasa. Institusi pendidikan perlu memainkan peranan penting dalam merealisasikan aspirasi Kementerian Pelajaran Malaysia untuk membawa perubahan kepada kurikulum sekolah menerusi penggunaan teknologi. Institusi-institusi pendidikan perlu menukar paradigmanya, dari hanya melahirkan pelajar yang berkemahiran tertentu kepada pelajar atau warganegara yang boleh dijadikan sumber rujukan, boleh mentadbir dan boleh digunakan sebagai penyelesai masalah. Kemahiran sedemikian adalah merupakan proses pembelajaran seumur hidup untuk kita terus menimba ilmu dalam pelbagai cara. Oleh itu, yang bakal memikul tanggungjawab ini adalah guru-guru. Marilah bersama dalam membantu aspirasi negara dalam membangun pelajar melalui teknologi
fokusku di awal2 ini untuk mengenali banyak spesies tumbuhan. kerana terlalu banyak dan sukar untuk aku menghafalnya. harap blog ini membantuku mengingat nama2 spesies tumbuhan
Tuesday, March 9, 2010
aspirasi pendidikan
Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi telah membawa perubahan besar kepada kehidupan sebahagian besar penduduk dunia dari segi cara kerja dan cara belajar. Seiring dengan perkembangan era globalisasi ini, institusi-institusi pengajian perlu mempunyai hala tuju masing-masing dalam membekalkan cabaran pendidikan kepada pelajar-pelajarnya. Pendedahan sedemikian merupakan keperluan pembelajaran yang perlu untuk pelajar-pelajar selaras dengan perkembangan dalam dunia pendidikan semasa. Institusi pendidikan perlu memainkan peranan penting dalam merealisasikan aspirasi Kementerian Pelajaran Malaysia untuk membawa perubahan kepada kurikulum sekolah menerusi penggunaan teknologi. Institusi-institusi pendidikan perlu menukar paradigmanya, dari hanya melahirkan pelajar yang berkemahiran tertentu kepada pelajar atau warganegara yang boleh dijadikan sumber rujukan, boleh mentadbir dan boleh digunakan sebagai penyelesai masalah. Kemahiran sedemikian adalah merupakan proses pembelajaran seumur hidup untuk kita terus menimba ilmu dalam pelbagai cara. Oleh itu, yang bakal memikul tanggungjawab ini adalah guru-guru. Marilah bersama dalam membantu aspirasi negara dalam membangun pelajar melalui teknologi
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment